TOYOTA
Toyota Avensis 2.0 D-4D – omlazená dáma (TEST)
Oblíbený
zástupce Toyoty v manažerském segmentu střední třídy se dočkal
faceliftu zaměřeného především na designové prvky exteriéru. Inovovaný
model Avensis nyní také vyjíždí s horkou novinku pod kapotou
označovanou jako 2.0 D-4D… |
Ale
pěkně od začátku. Toyota Avensis nahradila v roce 1997 model Carinu a
okamžitě si začala získávat evropské zákazníky a to hned z několika
důvodů. Bezpochyby moderní technologie pod kapotou a neotřelý vzhled
přilákal mnoho zájemců stejně jako prestižní umístění značky na prvních
příčkách renomovaných společností zabývajících se spolehlivostí
automobilů. V roce 2002 si odbyla svojí premiéru další generace tohoto modelu a okamžitě začala bodovat vynikajícími výsledky v nárazových testech Euro NCAP. Nyní před námi stojí nedávno modernizovaný automobil s pozměněnou přední maskou chladiče a dalšími prvky. |
|
Jiný je nejen tvar žebrování zmiňovaného krytu chladiče, ale zároveň došlo i k zmenšení otvoru pro přístup vzduchu. Toto řešení je z estetického pohledu více uhlazenější a elegantnější, na druhou stranu ale poněkud ubírá na robustnosti předchozího provedení. Také zadní světla prošla modernizací, znatelné je hlavně odlišné rozmístění světelných prvků. |
|
Směrová
světla na bočních stranách se podle současných trendů přemístila na
vnější zpětná zrcátka. Pravdou je, že tento povedený a stále více
oblíbený designérský prvek bohužel poněkud ztrácí na své původní
originalitě. Jistě každý uzná, že byly doby kdy se na zpětná zrcátka vozů od výrobce Mercedes-Benz (jednoho z průkopníků tohoto řešení) všichni dívali s daleko větším respektem. Asi nejvýraznější změnou v interiéru je přesunutí palubního počítače ze středové konzoly přímo na přístrojový panel. Řidič má nyní praktické provozní údaje více na očích, velikost číslic se ale bohužel zmenšila. |
Na místě původního palubního počítače přibyla praktická odkládací schránka na různé drobnosti, kterou ocení posádka hlavně při delším cestování. Testovali jsme vůz v základní výbavě a proto jsme byli velmi zvědaví co zákazníkům tato cenově přátelská varianta umí nabídnout. |
V
porovnání s lépe vybavenými modely nepůsobí interiér Avensisu příliš
honosně a to hlavně s ohledem na absenci jakýchkoli dekorativních
imitací a v neposlední řadě také kůží obšitému volantu či konzoly
řadící páky. Na
druhou stranu se pocit z jízdy s tímto vozem pochopitelně nemění,
výrazněji nám vadila snad jen chybějící loketní opěrka, kterou bychom
očekávali i v základní výbavě automobilu střední třídy. V oblasti
bezpečnosti lze postrádat světlomety do mlhy, jenž umí dobře
„zviditelnit“ vůz právě při jízdě v nepříznivém počasí. |
|
Při
náročné cestě do zahraničí jsme naopak ocenili optimálně tuhá
sedadla s příkladným bočním vedením a dostatek prostoru ve všech
směrech a to i na zadních sedadlech. Dobře přístupný zavazadlový
prostor má objem solidních |
|
Pod kapotou se nacházel zcela nový vznětový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1998 cm3
se systémem vstřikování Common rail. Nabídka vznětových pohonných
jednotek se tak v rámci modelové řady Avensis rozšířila o
další moderní dieselový agregát, právě tento motor má totiž nahradit
dosavadní poněkud zastaralý "dvoulitr" s nejvyšším výkonem 85 kW. Oproti výkonnější variantě 2,2 l (110 kW) představuje námi zkoušené provedení s maximálním výkonem 93 kW při 3600 ot/min sice „papírově“ slabšího, ale v praxi relativně nebezpečného protivníka. Výkonový deficit i o něco nižší kultivovanost jsou sice znát, rozdíly ale nejsou tak velké jak by se dalo očekávat. |
Subjektivně
motor dobře zatahuje a to hlavně díky největšímu točivému momentu 300
N.m, který je k dispozici v rozmezí 2000 – 2800 ot./min. Při
akceleraci jsme nezaznamenali výrazný turboefekt, přísun síly je
velmi plynulý od 1800 ot/min a nepolevuje zhruba do hranice 4000
ot./min. Při jízdě rychlostí |
|
|
Pohodlné cestování v našem případě ještě více potrhovaly zimní pneumatiky na plechových discích o rozměru šestnáct palců. Silnou stránkou vozu je přejezd příčných nerovností, který probíhá při zachování maximálního pohodlí posádky. Vylepšené řízení nabízí dobrou zpětnou vazbu, ocenili bychom snad jen volant s tlustším věncem. |
|
Hledání chyb na původním Avensisu byl určitě nelehký úkol pro vývojové oddělení značky a tak se není čemu divit, že inovace avizovaného automobilu nebyla nikterak dramatická. Technologie jednoho z největších výrobců vozů na světě je ale na špičkové úrovni, což dokládá i novinka v podobě moderního dieselového motoru 2.0 D-4D. Toyota Avensis je automobil vyvážený po všech směrech a dobrou volbou hlavně pro zákazníky, kteří od svého vozu očekávají především praktického a spolehlivého pomocníka.
|