Jdi na obsah Jdi na menu
 


TOYOTA

19. 3. 2007

Toyota Avensis 2.0 D-4D – omlazená dáma (TEST)

 Oblíbený zástupce Toyoty v manažerském segmentu střední třídy se dočkal faceliftu zaměřeného především na designové prvky exteriéru. Inovovaný model Avensis nyní také vyjíždí s horkou novinku pod kapotou označovanou jako 2.0 D-4D…

 

 

 Ale pěkně od začátku. Toyota Avensis nahradila v roce 1997 model Carinu a okamžitě si začala získávat evropské zákazníky a to hned z několika důvodů. Bezpochyby moderní technologie pod kapotou a neotřelý vzhled přilákal mnoho zájemců stejně jako prestižní umístění značky na prvních příčkách renomovaných společností zabývajících se spolehlivostí automobilů.

 

 V roce 2002 si odbyla svojí premiéru další generace tohoto modelu a okamžitě začala bodovat vynikajícími výsledky v nárazových testech Euro NCAP. Nyní před námi stojí nedávno modernizovaný automobil s pozměněnou přední maskou chladiče a dalšími prvky.

 

 Jiný je nejen tvar žebrování zmiňovaného krytu chladiče, ale zároveň došlo i k zmenšení otvoru pro přístup vzduchu. Toto řešení je z estetického pohledu více uhlazenější a elegantnější, na druhou stranu ale poněkud ubírá na robustnosti předchozího provedení. Také zadní světla prošla modernizací, znatelné je hlavně odlišné rozmístění světelných prvků.

 

 Směrová světla na bočních stranách se podle současných trendů přemístila na vnější zpětná zrcátka. Pravdou je, že tento povedený a stále více oblíbený designérský prvek bohužel poněkud ztrácí na své původní originalitě.

 

 Jistě každý uzná, že byly doby kdy se na zpětná zrcátka vozů od výrobce Mercedes-Benz (jednoho z průkopníků tohoto řešení) všichni dívali s daleko větším respektem. Asi nejvýraznější změnou v interiéru je přesunutí palubního počítače ze středové konzoly přímo na přístrojový panel. Řidič má nyní praktické provozní údaje více na očích, velikost číslic se ale bohužel zmenšila.

 

 Na  místě  původního  palubního  počítače  přibyla  praktická  odkládací  schránka  na  různé drobnosti, kterou ocení posádka hlavně  při  delším cestování. Testovali jsme vůz v základní výbavě a proto jsme byli velmi zvědaví co zákazníkům tato cenově přátelská varianta umí nabídnout.

 

 V porovnání s lépe vybavenými modely nepůsobí interiér Avensisu příliš honosně a to hlavně s ohledem na absenci jakýchkoli dekorativních imitací a v neposlední řadě také kůží obšitému volantu či konzoly řadící páky.

  Na druhou stranu se pocit z jízdy s tímto vozem pochopitelně nemění, výrazněji nám vadila snad jen chybějící loketní opěrka, kterou bychom očekávali i v základní výbavě automobilu střední třídy. V oblasti bezpečnosti lze postrádat světlomety do mlhy, jenž umí dobře „zviditelnit“ vůz právě při jízdě v nepříznivém počasí.

 

 Při náročné cestě do  zahraničí  jsme  naopak  ocenili  optimálně  tuhá  sedadla  s  příkladným bočním vedením a dostatek prostoru ve všech směrech a to i na zadních sedadlech. Dobře přístupný zavazadlový prostor má objem  solidních  520  litrů. Převoz  rozměrnějšího  nákladu je samozřejmě jednoduší u verze kombi.

 

  Pod kapotou se nacházel zcela nový vznětový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1998 cm3 se systémem vstřikování Common rail. Nabídka vznětových pohonných jednotek se tak v rámci modelové řady Avensis rozšířila o další moderní dieselový agregát, právě tento motor má totiž nahradit  dosavadní poněkud zastaralý "dvoulitr" s nejvyšším výkonem 85 kW.

 

 Oproti výkonnější variantě 2,2 l (110 kW) představuje námi zkoušené provedení s maximálním výkonem 93 kW při 3600 ot/min sice „papírově“ slabšího, ale v praxi relativně nebezpečného protivníka. Výkonový deficit i o něco nižší kultivovanost jsou sice znát, rozdíly ale nejsou tak velké jak by se dalo očekávat.

 

 Subjektivně motor dobře zatahuje a to hlavně díky největšímu  točivému momentu 300 N.m, který je k dispozici  v  rozmezí 2000 – 2800 ot./min.  Při  akceleraci  jsme  nezaznamenali výrazný turboefekt, přísun síly je velmi plynulý od 1800 ot/min a nepolevuje zhruba do hranice 4000 ot./min. Při jízdě rychlostí 130 km/h na šestý převodový stupeň  točí motor příznivých 2300 ot./min.

 

       Celková vzdálenost redakčního testu měřila 1400 kilometrů a z 80% zahrnovala jízdu po německé dálniční komunikaci převážně vysokým rychlostním tempem kolem 190 km/h. Zbývající část jsme absolvovali buď ve městě nebo v náročných horských průsmycích.

 

      Není se co divit, že nás velmi příjemně překvapila dosažená hodnota spotřeby paliva, která činila příznivých 6,2 l/100 km. Nastavení podvozků automobilů výrobce Toyota jsou nastaveny spíše pro komfortní jízdu a ani model Avensis není výjimkou.

 

       Pohodlné  cestování  v  našem  případě  ještě  více potrhovaly zimní pneumatiky na plechových discích  o  rozměru  šestnáct  palců. Silnou  stránkou  vozu  je  přejezd  příčných nerovností, který probíhá při zachování maximálního pohodlí posádky. Vylepšené řízení nabízí dobrou zpětnou vazbu, ocenili bychom snad jen volant s tlustším věncem.

          Hledání chyb na  původním Avensisu byl určitě nelehký úkol pro vývojové oddělení značky a tak se není čemu divit, že inovace avizovaného automobilu nebyla nikterak dramatická. Technologie jednoho z největších výrobců vozů na světě je ale na špičkové úrovni, což dokládá i novinka v podobě moderního dieselového motoru 2.0 D-4D. Toyota Avensis je automobil vyvážený po všech směrech a dobrou volbou hlavně pro zákazníky, kteří od svého vozu očekávají především praktického a spolehlivého pomocníka.